mirteensiemon.reismee.nl

Xi'an

Op de laatste dag van Pingyao zijn we naar het vliegveld gebracht, we hadden ons ingecheckt en we stodnden bij de security check toen opeens op alle schermen van alle balies Mirte's naam kwam te staan. Alle andere informatie op de borden was in het Chinees en hadden we geen flauw idee waarom Mirte's naam daar stond, dus toen we eenmaal aan de beurt waren hebben we het gevraagd en moesten we een beveiliger volgen. Wat bleek nu dat Siemon's statief die we los vast hadden gemaakt aan de rugzak zo niet mee mocht en dus uiteindelijk in de handbagage mee moest. Vervolgens hadden we wat dingen in de handbagage laten zitten die in het ruimbagage hadden gemoeten en zo zijn we dus onze Deet en één van onze zonnebrandcremes verloren. Gelukkig hebben Chinezen ook last van muggen en hebben we de volgende dag nieuwe gehaald die nog erger stinkt en waarschijnlijk dus ook beter werkt. Aangekomen op het vliegveld van Xi'an werden we opgehaald door een man die ons op een gegeven moment vertelde dat we de oude stadsmuren binnengingen en we dachten wow nu gaan we het oude gedeelte zien, alleen was er niets oud aan. Het was allemaal erg nu en westers ingedeeld. Hoe klein en schattig de winkeltjes in Pingyao waren, zo groot en westers waren de giga etalage winkels in Xi'an. Mirte had eigenlijk het gevoel toen we al die winkel straten zagen alsof ze teug was in Milaan, niet alleen vanwege de straten en etalages maar ook vanwege de ongelogfelijk dure winkels die er waren. Dior, Gucci, Rolex en Valentino om er maar een paar te noemen. We hadden dus ook tegen de chauffeur gezegd dat we verbaasd waren over al die dure winkels en hij zei van ja ja dat kunnen jullie natuurlijk wel betalen. Ze denken hier dus echt dat we allemaal schatrijk zijn en horloges van 20.000 euro kunnen veroorloven. Maar goed, terug naar de reis. In het hotel aangekomen zijn we eerst wezen rusten aangezien we allebei wat moe waren van de dagen ervoor. Eenmaal uitgerust zijn we wat gaan lopen, maar kwamen eigenlijk alleen maar winkel tegen. Op een gegeven moment kwamen in de wijk achter ons hotel wat een groot contrast is met de winkelstraten. We liepen door die wijk en hadden eigenlijk geen flauw idee waar we zouden eten en hadden net besloten om dan maar in het hotel wat te eten toen we langs een kraampje kwamen wat zo lekker rook dat we daar wel moesten eten. En we hadden geluk, net toen wij stonden te kijken wat wat was, kwam er een man aan die in het Engels vroeg of hij ons kon helpen en heeft ons dus uitgelegd wel gerecht wat is. Het was werkelijk ongelofelijk lekker. Dat moet wel het lekkerste zijn wat we in China hebben gegeten. Door alle informatie en elk boekje dat je leest staat dat je zulke straattentjes moet vermijden maar als er zoveel mensen eten kan het alleen maar goed zijn en dat was het echt. En het kost geen drol. In totaal met zijn tweëen waren we 20 yuan kwijt wat ongeveer 2 euro 80 is. Het is moeilijk te omschrijven hoe lekker het was. De volgende ochtend, zaterdag, werden we alweer om half 8 opgehaald om naar het Terracotta leger te gaan. Eenmaal daar aangekomen hadden we eerst iets van waar zijn we nu weer beland. Al het gebied voor het museum leek net de boulevard van Scheveningen, zo toeristisch en niet mooi. Na de kaart verkoop was het nog een stukje lopen naar het museum. Na een wat algemene introductie kwamen we uit bij de hal met de eerste opgravingen en mijn God wat is dat indrukwekkend. Je komt eigenlijk terecht in een heel grote hal en ziet daar allemaal handgemaakte soldaten van klei die echt niet zo klein zijn als soms omschreven wordt. We waren heel blij dat we er zo vroeg waren want we konden rustig overal foto's van maken zonder te moeten dringen. Het was heel erg indrukwekkend en het is moeilijk te geloven dat mensen zoiets hebben kunnen maken. Het zijn er zoveel en ze zijn ook allemaal (voorzover wij konden zien) anden elkaar. Hoewel een zo'n beeld opichzelf al bijzonder is, was het grote aaantal naast elkaar zien des te indrukwekkender. Aan het einde van de hal hebben we ook gezien dat heel veel van die soldaten kapot waren gegaan door de jaren heen (maar goed het is dan ook meer dan 2000 jaar oud) en zag je ook werkplekken waar alle stukjes bij elkaar woren gezocht om de nog kapotte soldaten te restaureren. Bij de hallen met de tweede en derde opgravingen was nog niet zoveel te zien als de eerste en je kon merken dat ze daar nog volop met opgraven bezig zijn want hoewel er een paar intact waren zag je ook heel veel losse lichaamsdelen liggen en wij namen eigenlijk aan dat het restaureren van deze beelden nog moet gebeuren. Toen het ontdekt werd schenen de soldaten allemaal heel mooi gekleurd te zijn geweest wat door het licht inval weg is gebleekt. Je merkte ook dat het in hallen 2 en 3 veel donkerder is dan in hal 1 waar de eerste ontdekkingen zijn gedaan. Al met al was dit een hele bijzondere ervaring en tot nu toe misschien ook wel de meest indrukwekkende, op de muur na misschien. Verder die middag hebben we door de stad gelopen en zijn we naar de Belltower geweest wat midden op een gigantisch kruispunt staat en we dus ondergronds in moesten gaan. Waarvoor de Bell Tower werd gebruikt weten we eigenlijk niet precies maar mooi was het zeker wel. Daarna zijn we door de Moslimwijk gelopen waar in de hoofdstraat eigenlijk alleen maar eten wordt verkocht en het zag dan ook blauw van de rook. Het is een ongelofelijk gezellige maar ook heel drukke straat en iedereen probeert je naar hun zaak te krijgen. Je kon er vlees, broodjes, drinken en gebak kopen. Uiteindelijk hebben we een beetje gebak wat op een stokje zat geprobeerd en Siemon vond het heel lekker maar Mirte wat minder. Zo'n levendige en volle straat hebben we nog niet eerder meegemaakt in China en het was een hele leuke ervaring. Die avond hebben we weer gegeten bij het straattentje van de avond ervoor en hebben we bij het supermarktje naast het hotel drinken en nieuw muggenspul gehaald, en zijn we speciaal voor Siemon naar de Starbucks gelopen zodat hij een kop koffie kon drinken en zijn we voor Mirte de H&M ingegaan. Maar daar waren we ook snel weer uit aangezien ze daar bijna precies het zelfde verkopen als in Nederland. Zondagochtend hebben we voor de verandering eens uitgeslapen, wat ontbeten en hebben we onze spullen gepakt. Voordat we zijn opgehaald zijn we nog naar de Drumtower geweest, waar we wel wat meer van te weten zijn gekomen. De drum toren zelf werd veel grbruikt om de tijd aan tegeven, maar de drums hadden verschillende functies en ze zijn een groot onderdeel van de Chinee cultuur. Zo hebben ze niet alleen als muziekinstrument gediend, maar werden ze ook gebruikt om de vijand af te leiden en te verslaan. We waren precies op tijd en hebben een demonstratie van de Drums gezien wat erg mooi was. Om 1 uur die zondag zijn we opgehaalden naar het vliegveld van Xi'an gebracht voor onze vlucht naar Chengdu.

tieneke

Wat een avonturen schatten, prachtig verslag, bijna alsof ik erbij was. Wel schrikken denk ik dat Mirte's naam overal stond he? Had wel met jullie te doen toen ik dat las! Hou van jullie.

MARIA

julie hebben best wel een druk schema als ik dat zo lees; verwerken van de indrukken ijlt dan natuurlijk na en dan kunnen wij, als jullie weer thuis zijn, daar ook nog van genieten. Veel reisplezier! kus Maria

Regina

Prachtig verhaal en prachtige foto's weer , ik geniet er van .... heel veel plezier nog. Groetjes

Bram en nel ooms

Wij genieten vanuit Denemarken met jullie mee. Het valt ons op dat de culturen nogal verschillen. Veel plezier nog en goede reis terug.