mirteensiemon.reismee.nl

Yangshuo

Yangshuo, onze op een na laatste bestemming was echt heel mooi en ontspannen. Het guesthouse waar we zaten is van een nederlands stel die daar zijn gaan wonen. Het is erg mooi en rustig, maar we hadden allebei het gevoel dat als het karstgebergte er niet was geweest had het zo in Italië of zuid Frankrijk kunnen staan. Het ligt ongeveer 5 km buiten de stad en het is er heel erg rustig. Het is ook de eerste plek waar al het personeel redelijk tot goed engels kan en het management team, naast de eigenaren zelf, ook Nederlands was en dus ook soms Nederlands konden praten. Meteen na aankomst heeft mirte het zwembad uitgeprobeerd en dat vond ze heerlijk. De vier volledige dagen die we daar hebben doorgebracht hebben we vooral gebruikt om bij te komen van alle drukke steden en het vele gereis. Zo zijn we op onze eerste dag de stad, voor Chinezen een dorp aangezien het maar 300.000 inwoners heeft, in gegaan en daar rondgelopen. Gezien het weer en het feit dat we allebei alleen maar lange broeken bij ons hadden, hebben we ook gewinkeld en gelukkig na veel zoeken (vooral voor Mirte) heerlijk korte broeken gevonden.Het was erg warm en waren heel blij dat we 's ochtends zijn gegaan en we hebben de rest van de dag bij ons guesthiuse doorgebracht en heeft mirte heerlijk gezwommen. De tweede dag zijn we overdag bij het guesthouse gebleven en hebben we 's avonds voor het eerst heel slecht westerse gegeten, maar het was wel ontzettend lekker. Daarba zijn we naar de lichtshow gegaan. Nou lezers dat was ons toch een ervaring. Ten eerste was het de held dag mooi weer geweest en toen we daar aankwamen begon het te storten en kwam de regen met bakken uit de lucht, gelukkig was het tijdens de show weer droog en hadden we van die plastic dingen gekregen voor over onze kleren. Toen we naar onze plekken liepen kwamen we twee andere Nederlanders tegen en ja hoor, rara we zaten naast elkaar en hebben we met zijn vieren ons zitten verbazen over het chinese publiek bij de show. Mensen kwamen te laat, zaten te schreeuwen naar mensen aan de andere kant van de tribune, gingen voor iedereen staan en foto's maken, zaten te bellen en te appen, en gingen voordat de show was afgelopen weg. Echt heel bizar tot op het irritante toe. Op een gegeven moment hadden papa en de andere Nederlandse man het gehad en gingen keihard 'zitten' roepen. Een vrouw voor onse deed haar duimen omhoog en ging meedoen en andere Chinezen gingen ook meedoen, een van hen ging op een gegeven moment zelfs met flesjes gooien naar degene die niet gingen zitten! De lichtshow zelf was echt fantastisch mooi en helemaal met de bergen op de achtergrond , want die werden ook verlicht.we begrepen niet veel van het verhaal maar mooi was het wel. Het hel water werd gebruikt en aan alle kanten was er iets te zien. Het was echt de moeite waard en we hebben gratis een bij show gekregen. Zondags regende het 's ochtends heel erg en hebben we besloten niet te gaan bamboevaren en zijn we in plaats daarvan nog een keer naar het stadje gegaan. We hebben daar niet veel bekeken maar het was wel erg gezellig om daar te lopen. In de avond hebben we wat door de omgeving gelopen en foto's gemaakt. Toen we aan het eten waren kwamen we de andere Nederlanders langs om even een frietje te eten, aangezien wij hen verteld hadden dat dat bij ons guesthouse kon. Dat was best leuk. Op onze laatste dag zijn we eindelijk gaan bamboevaren. Het was een bijzinder goede keuze geweest om het te verzetten want het was heerlijk weer. Na een heerlijk ontbijt zijn we om kwart over 8 op de fiets gesprongen en hebben we anderhalfuur door het karstgebergte gefietst naar waar de boottocht begon. De fietstocht was echt heel bijzonder. We zijn door plaatsjes gekomen waar je anders nooit was geweest en hebben over wegen gefietst die alleen maar uit modder bestonden en we hebben zelfs onze fietsen de brug over getild. Het was heel bijzonder. Eenmaal bij de boottocht kwamen we erachter dat Mirte's zonnebril nog in het guesthiuse lag en heeft ze dan toch een hoedje gekocht. De boottocht was echt fantastisch mooi en heel indrukwekkend. In het begin waren er heel wat bootjes maar op een gegeven moment leek die van ons de enige te zijn. We zijn kleine watervalletjes afgegaan en om kleine eilandjes heen gevaren. Het was een heel smal bootje, net breed genoeg voor 2 stoeltjes. Natuurlijk is een botsing ook op zijn plaats en zijn we met drie bootjes tegen elkaar aangevaren. In het middelste en overgrootste stuk was het zo rustig en genieten dat het even wennen was dat er bij het laatste stuk heel druk was. Toen we aanlegden stonden onze fietsen voor ons klaar, hebben we de 'schipper' een fooi gegeven, en zijn we terug gefietst naar de Giggling Tree. Het was een heerlijke ochtend en erg actief. Pas terug bij het gyesthiuse zagen we dat Mirte erg was verbrand eerst alleen op haar arm maar later bleek ze ook haar benen verbrand. Ze had zich niet ingesmeerd omdat het nog zo vroeg was maar wek regelmatig nar haar benen gekeken en zag steeds niets, maar natuurlijk komt deverbranding achteraf pas. Dus dat was erg pijnlijk en ze heeft de rest van de dag lekker op bed gelegen met twee natte handdoeken op haar benen en ontspannen toegekeken hoe ze haar vader hard liet werken door hem alles te laten inpakken. Gemeen hè? Die avond hebben we voor de laatste keer warm gegeten bij de giggling tree, snik snik. De volgende ochten daar ook voor de laatste keer gegeten voordat we naar Shanghai zijn gegaan. Yangshuo was een hele leuk plaats en de Giggling tree vonden we heerlijk. De mensen waren heel aardig, behulpzaam en altijd in voor een praatje. Ondanks dat we uiteindelijk geen patatje oorlog hebben gegeten (overigens we patat met saté) is het een erg geslaagd deel van de vakantie!