mirteensiemon.reismee.nl

Pingyao

Op onze laatste dag in peking zijn we om 8 uur 's ochtends opgehaald en naar het treinstation gebracht, wat eigenlijk meer op een vliegveld leek. Voordat je het perron op kon werd je treinkaartje gecontroleerd en kwam je in een wachtruimte terecht voor een aantal perrons en je mag pas het perron op als op de borden erboven is aangegven dat jouw trein aan het boarden is, echt heel apart, maar het vorkomt wel de overvolle perrons die we in Nederland kennen. We zaten in een 'fast train' en dat is wel even wat anders de intercities bij ons, deze trein ging op een gegeven moment harder dan 300km/uur. Dus in een klein 4 uur hebben we meer dan 800km afgelegd en kwamen we aan op het treinstation en zijn we naar het hotel gebracht. Pingyao is het beste bewaarde koopmansdorp van China en is nog helemeaal ommuurd. Het hotel waar we zijn verbleven lag midden in het dorp en aan de hoofdstraat. Het was een heel leuk hotel en de mensen echt heel aardig. Het was een courtard hotel en we moesten door de lobby/restaurant weer naar buiten en door een aantal gangetjes lopen om bij onze kamer te komen. Aangezien het nog het vroeg was zijn we nog even de stad ingegaan. Het is ongelofelijk toeristisch en je word echt overdonderd met het grote aantal winkels dat er zijn. Mirte moest natuurlijk wel een aantal winkeltjes in heeft een helemooie sjaal gekocht. Die avond hebben we wat in het hotel wat ook een restaurant is wat gegeten en dat was zaig. Veel lekkerder dan we in Peking hebben gegeten. Nog een blokje door de stad gelopen en bij het hotel zijn we een stel Nederlanders tegen gekomen die ook vannuit Peking die dag naar Pingyao zijn gegaan en hebben we wat gedronken. De volgende dag hebben we een beetje uitgeslapen en wa ontbeten, alleen was het ontzettend slecht weer en best koud en zijn we pas naar buiten gegaan toen het wat droog was. Die dag zijn we de muur op gegaan die in totaal 6 km in omtrek is. Op de muur hadden we heel mooi uitzicht over de stad en konden we heel goed ales zien. We zijn na de lunch ook nog een paar museums ingegaan maar alleen de hoofdlijnen waren in het engels en de rest allemaal in het Chinees, dus veel hebben we er niet van kunnen begrijpen. 'S avonds zijn we weer naar een van de vele poorten gelopen die heel mooi verlicht zijn in het donker en dat was een prachtig gezicht. De volgende dag werden we om half negen naar het vliegveld gebracht en zijn we op de vlucht naar onze volgende bestemming gebracht, Xi'an

Pingyao was echt een heel mooie plaats, erg toeristisch maar tegelijkertijd ook wel rustig.

maria

wat een mooie kleuren allemaal: ik ben benieuwd naar de sjaal ;-)
en natuurlijk lekker verder genieten!
Kus Maria

Tieneke

Jammer dat ik niet bij Mirte was voor de winkeltjes, het ziet er zo vrolijk uit! Fijn dat jullie zulke mooie dingen beleven xxx veel plezier morgen